Recensie: Kiss of the Spider Woman

Het musicalseizoen loopt bijna ten einde, maar op de valreep brengt OpusOne een stuk dat zonder enige twijfel een van de beste musicals is van het seizoen. Kiss of the Spider Woman van John Kander en Fred Ebb, met verontrustende thematiek en spannende muziek, is een voorstelling die je niet mag missen.

Molina (Alex Klaasen) en Valentin (René van Kooten) delen een cel in de gevangenis, ergens in Latijns-Amerika. De eerste zit vast vanwege zijn seksuele voorkeur; de laatste vanwege zijn politieke voorkeur. Om niet te hoeven denken aan de gruwelijke martelingen die in de gevangenis plaatsvinden, vertelt Molina over de films van zijn heldin Aurora (Marjolein Teepen). Die uitstapjes naar de filmwereld zorgen voor een aantal sprankelende scènes met heerlijke ensemblenummers. Dankzij de extravagante kostuums en het slim ontworpen, multifunctionele decor heb je op geen moment behoefte aan een grootser toneelbeeld.

Duitsere ondertoon

Ondanks de vrolijke shownummers is er steeds de wetenschap dat die slechts dienen om de verschrikkelijke werkelijkheid in de gevangenis te verdrijven – een werkelijkheid die te erg is voor Molina om in zijn gedachten toe te laten. Daar zijn Kander en Ebb goed in: je laten genieten van iets met een duistere ondertoon.* De muziek van Kander en Ebb laat bij vlagen de rillingen over je rug lopen. Je hoort griezelige dissonanten, dan weer een melodie op een lugubere bastoon. Daarnaast bevat Kiss of the Spider Woman een aantal prachtige nummers, zoals het aangenaam voortkabbelende, ontroerende ‘Lieverd’.

Ontwapenend

Dat Alex Klaasen een prachtige stem had wisten we al, en in Kiss of the Spider Woman kan je er tweeënhalf uur lang van genieten. Klaasen is ontroerend en ontwapenend als Molina, en authentiek in zijn spel. René van Kooten laat als Valentin een geheel nieuwe kant van zichzelf zien als chagrijnige, agressieve gevangene. Hij speelt de rol vol overtuiging. Wat betreft de spinnenvrouw uit de titel: Marjolein Teepen is de absolute ster van de show. Met haar enorm stemgeluid walst ze over iedereen heen. Moeiteloos wisselt ze van de ene gedaante naar de andere. Ook de ensembleleden moeten even genoemd worden; zij zingen stuk voor stuk met glasheldere stem en laten ieder op hun moment zien wat ze in huis hebben. De thematiek, fantastische cast en schitterende muziek van Kiss of the Spider Woman, allen met een donker randje, maken deze musical de grote aanrader van dit seizoen.

Beoordeel Kiss of the Spider Woman zelf op de productiepagina.

* Ze deden het natuurlijk al in Cabaret, waarin het publiek onwillekeurig mee neuriet met een nazivolkslied. Lees meer in het artikel over de Tweede Wereldoorlog en musicals.

Door: Sanne Thierens.