Recensie: Pinokkio de Sprookjesmusical

Deze herfst brengt Efteling Theaterproducties het welbekende kindersprookje Pinokkio. Wim was bij de première van deze familiemusical, vergezeld door zijn kleine neefje van elf. En dat was zeker geen straf.

Het is volle bak in het Efteling Theater. Mijn elfjarige neefje wilde, vermoed ik, vooral heel graag naar de Efteling en nam de musical op de koop toe. Toch zit hij vanaf het begin geboeid te kijken naar Pinokkio, over de houten pop die zo graag een écht jongetje wil zijn. Helaas loopt Pinokkio telkens in zeven sloten tegelijk. Zo wordt hij verkocht aan een poppenspeler, om vervolgens een Pretkaravaan tegen het lijf te lopen. Die karavaan neemt alle kinderen mee naar Pretland, waar ze, eenmaal aangekomen, één voor één langzaam maar zeker in ezeltjes veranderen. ‘Het leukste moment uit de musical!’ aldus onze elfjarige co-recensent.

Houten pop

De ster van de voorstelling is Thijs Overpelt als Pinokkio. Zijn personage wordt creatief neergezet: door middel van een houten pop die vastgemaakt is aan Overpelt. Hij speelt zijn rol waanzinnig goed; hij brengt de pop tot leven zonder daarbij de aandacht op zichzelf te vestigen.

Dichtbij het verhaal

De musical speelt zich af tegen het decor van Maartje Reuven, dat mooi is in zijn eenvoud. Meerdere decorstukken, zoals het huisje van Gepetto, komen in verschillende scènes terug. Hoewel er behoorlijk veel gebeurt op het podium, wordt het geheel nooit onoverzichtelijk. Zo zijn er veel rijdende en varende voertuigen die over het podium of door de zaal rollen. De kar met kinderen die naar Pretland gaat, rijdt bijvoorbeeld midden door de zaal waardoor je nog dichter bij het verhaal komt.

Lachende vaders

Hoewel de openingsscène misschien wat kinderachtig is, is de voorstelling in zijn geheel erg divers. De vele grapjes zijn niet alleen leuk voor de kinderen, maar ook voor de volwassenen. Meer dan eens lijken de vaders een aantal rijen achter ons van het lachen van hun stoel te vallen. Ook lof is er voor de liedjes van René Merkelbach met teksten van Allard Blom, die lekker meezingen. Al met al is Pinokkio een geslaagde musical voor kind en ouder, en zeker een geschikte voorstelling om je kleine neefje mee naartoe te nemen.

Beoordeel Pinokkio de Sprookjesmusical zelf op de productiepagina.

Door: Joeri Tevonderen.

24 september 2015, 12:12