Recensie: Pumps en Penalties

Drie vrouwen zijn op zoek naar een rijke voetballer die al hun dromen waar kan maken: dat is in een notendop het verhaal van Pumps en Penalties, de nieuwe musicalparodie van Senf en opvolger van Vijftig tinten… de parodie. Op een humoristische manier neemt het stuk bekende voetballers en hun vrouwen op de hak. Af en toe lukt het om het publiek te laten lachen, maar toch schiet Pumps en Penalties vaak mis.

Bij binnenkomst van de zaal is de toon van de voorstelling al gezet: mannelijke acteurs lopen op voetbalschoenen en in sportbroekjes over en weer en maaien de kunstgrasmat die het podium bedekt. Het decor is simpel, maar erg creatief: met kunstgras bedekte attributen, witte lijnen en witte ringen vormen bij elkaar het speelveld, maar fungeren ook als tv-studio, discotheek, restaurant en kleedkamer. Hoewel het decor gedurende de voorstelling niet tot nauwelijks verandert en de acteurs dezelfde kleding dragen, is het stuk door de belichting en het spel toch dynamisch.

Huppeltrutje

Dat is vooral te danken aan Birgit Schuurman, die de show steelt als oppervlakkig huppeltrutje Sandy V. Schuurman heeft niet alleen de beste komische timing, maar is ook het meest overtuigend als actrice en bovendien een indrukwekkend zangeres. Ook Juneoer Mers (die Mike Wilkens speelt) valt op door zijn loepzuivere, warme stem. Dat het ensemble uit sterke zangers bestaat, wordt met name duidelijk tijdens de meerstemmige stukken waarbij de spelers op hun best klinken: prettig, zuiver en niet overdreven. Het mag duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een gezelschap van kwaliteit.

Grove humor

Minder geslaagd is de humor van deze parodie. Hoewel de strekking van de grappen in Pumps en Penalties vaak duidelijk is, worden de meeste niet goed opgevangen door de zaal. Sommige grappen zijn enkel grof en bot en zouden ook in de kroeg menig vriendengroep tot zwijgen brengen. De eerste helft van de voorstelling zit vol van dit soort pijnlijke momenten, waarop de zaal akelig stil blijft. De sfeer slaat echter compleet om in de tweede helft, waarin Sandy V. (Schuurman) in Engeland een hit probeert te scoren met het hilarische “Shacky Shacky Boom Boom.” En dan is er het tuttige studentje Merel Mees (Eva Poppink) dat op reis gaat naar Peru. Van de Peruaanse, nep-Spaans zingende muziekgroep tot de drie heilige lama’s die niets dan Johan Cruijff-uitspraken doen; deze scènes zijn best wel geniaal.

Beoordeel de musical zelf op de productiepagina.

Door: Stephanie Thierens.

1 februari 2016, 14:02