Recensie: Andy Capp The Musical

30 jaar nadat de musical in première ging, produceert het Londense Finborough Theater een korte revival van Andy Capp The Musical. De details van het stuk zijn bijzonder: de musical, gebaseerd op Reg Smythe’s populaire strip uit de Britse krant The Daily Mirror, werd geschreven door Alan Price (van de legendarische band The Animals), en Trevor Peacock, een sitcom-acteur van de BBC.

De musical vertelt over de werkloze nietsnut Andy Capp en zijn buren in een noordelijk stadje in Engeland. In de hechte gemeenschap ontstaat een opgewonden sfeer als de jonge Elvis Horsepole en Raquel Scrimmett hun bruiloft aankondigen. Tegelijkertijd dreigt Andy’s vrouw Flo hem te verlaten als hij niet snel verandert en zichzelf verbetert – en daarmee verwijst ze noch naar zijn voetballskills, noch naar zijn obsessie voor duivenraces.

Aangedikt

De musical is charmant en hilarisch, maar de stereotypen en het seksisme dat er in voorkomt zijn, vooral naar het einde toe, een beetje too much. Dit zal misschien te wijten zijn aan de kloof tussen de tijd van nu en de opkomst van de strip, maar ook aan het feit dat de musical zo trouw blijft aan het eenvoudige karakter van de titelheld, waar hij, zoals zijn muzikale thema suggereert, ‘zich voor zou moeten schamen’. Maar het grootste probleem is dat de losse stripjes uit The Daily Mirror tot een volleerde show zijn uitgerekt; ruwe grappen die het goed doen als de clou van een stripverhaal zijn aangedikt en komen sterker over in de musical.

Originele Britse musical

De muziek en de optredens maken het geheel echter de moeite waard; de liedjes zijn vurig en aanstekelijk, de liedteksten vermakelijk en scherp. De chemie tussen de castleden en hun kleurrijke personages is duidelijk voelbaar en in het bijzonder Tori Hargreaves’ stem schittert, zowel solo als in de grotere ensemblenummers. Het is hoe dan ook fijn om weer eens een originele Britse musical te zien, en deze zal zeker een glimlach op je gezicht brengen.

Andy Capp The Musical is nog tot en met 23 februari te zien in het Finborough Theatre.

Door: Lisa Theresa Downey-Dent.

15 februari 2016, 11:11