De Musicaldatabase

Log in

Of log in met je account:

Wachtwoord vergeten?

Achtergrond: The Bridges of Madison County

Een bestseller, een sensatie vergelijkbaar met Fifty Shades of Grey: dat was Robert James Wallers The Bridges of Madison County in 1992. Het boek, dat drie jaar op de New York Times Bestseller List stond, dankte haar populariteit volgens Jaime Weinman van Entertainment Review aan het feit dat het over een affaire ging en tegelijkertijd het belang van familiewaarden onderstreepte. In 1995 werd het boek verfilmd met Meryl Streep en Clint Eastwood en in 2014 maakten Marsha Norman en Jason Robert Brown een musical van The Bridges of Madison County.

Brown schreef eerder musicals als Parade (1998) en The Last Five Years (2002), in 2008 te zien in Nederland als 5 jaar met jou en in 2015 in M-Lab. Norman schreef scripts voor The Secret Garden (1991) en The Color Purple (2004). De twee kenden elkaar al van eerdere samenwerkingen en hadden het plan gevat om samen een musical te schrijven. Brown wilde graag iets groots maken met veel zang, in de trant van Verdi's opera La Traviata. Niet veel later kreeg Norman een telefoontje van Wallers agent met de vraag of ze een musical van zijn boek wilde maken. De rest is geschiedenis.

Focus op Francesca

The Bridges of Madison County gaat over de buitenechtelijke affaire van huisvrouw Francesca Johnson (in de Nederlandse versie gespeeld door Lone van Roosendaal) en fotograaf Robert Kincaid (René van Kooten), verspreid over vier dagen in de zomer van 1965. In tegenstelling tot in het boek, waar de focus ligt op Robert, kozen Brown en Norman ervoor de musical vanuit het perspectief van Francesca te vertellen. In hun musical maakten Brown en Norman gebruik een aantal standaard musicalconventies, zo schrijft Valerie Accetta in haar artikel ‘Framing The Bridges of Madison County’. Zo kozen ze voor een lineaire verhaallijn met een romance als rode draad, voor hoofdpersonages die zowel gebrekkig als bewonderenswaardig zijn, en voegden ze een tweede romantisch koppel toe.

Komische parallel

Het tweede romantisch koppel is een veelvoorkomende conventie in met name de musicals uit Broadway's Gouden Eeuw (jaren ’40-’60), zoals die van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein. Het tweede koppel vormt de komische parallel van het belangrijkste stel, en zorgt zo voor een vrolijke noot te midden van alle drama. Accetta noemt als voorbeelden Ado Annie en Will Parker in Oklahoma! (1943), Adelaide en Nathan in Guys and Dolls (1950), en Lois en Bill in Kiss Me Kate (1948). Het komische koppel in Bridges bestaat uit Francesca’s buren Marge en Charlie, die Francesca vanachter hun raam gade slaan.

Gemeenschapszin

Een belangrijke rol in de musical is weggelegd voor het ensemble, die de samenleving van Winterset in Iowa, waar Bridges zich afspeelt, vertegenwoordigt. Deze community, een belichaming van de gemeenschap en haar waarden, is een andere belangrijke conventie die regelmatig wordt gebruikt in musicals. Denk bijvoorbeeld aan de dansende voorbijgangers in ‘Kom Kees’ uit Heerlijk duurt het langst (1965) of de bewoners van de volksbuurt in Ciske de Rat (2007). De rol van deze communities is te reageren op de acties van de hoofdpersonages, zo legt Accetta uit. Het ensemble vormt daarmee een soort van moreel kompas, zoals ook het geval is in Heerlijk duurt het langst, waarin het ensemble Ido opdraagt: ‘je moet kiezen’ (tussen zijn vrouw Marian en zijn secretaresse Emma). In Bridges staat de community de hoofdrolspelers vocaal bij, en neemt ze bovendien een prominente plek in op het podium; zittend op stoelen neemt de community het verhaal waar en reageert erop terwijl het zich ontrafelt.

Tot tranen geroerd

Opwellende tranen zijn vaak een goede graadmeter voor de indruk die een voorstelling achterlaat. ‘Als je The Bridges of Madison County schrijft en aan het einde niet aan het huilen bent, dan heb je het verpest,’ zei Brown over zijn composities. Benieuwd of de musical ook jou kan raken? Ga dan van 21 juni t/m 8 juli kijken in het DeLaMar Theater in Amsterdam en zet de musical op je verlanglijst via de productiepagina.

Bronnen:

  • Accetta, Valerie (2014). ‘Framing The Bridges of Madison County’. In Studies in Musical Theatre.
  • Evans, Suzy (2014). Tony Award Winning Duo Marsha Norman and Jason Robert Brown Discuss ‘Bridges of Madison County’. In American Theatre.
  • Weinman, Jaime J. (2014) ‘La Traviata’ in a ‘90s romantic bestseller. In Entertainment Review.

5 april 2017, 20:08

Deel: