Recensie: Women on the Verge of a Nervous Breakdown

Mujeres al borde de un ataque de “nervios”: een Spaanse film Pedro Almodóvar uit 1988, materiaal voor een musical? Je zou misschien denken van niet, maar de toneelbewerking van Women on the Verge of a Nervous Breakdown werkt goed op het toneel. Wim zag deze musical, met o.a. Willemijn Verkaik.

Het verhaal van Women on the Verge is simpel: Pepa wordt verlaten door Ivan, en wil hem terug. Ze wordt geconfronteerd met Ivan’s vrouw, zijn zoon, en diens verloofde. En dan klopt ook Pepa’s beste vriendin in paniek bij haar aan omdat ze er achter is gekomen dat haar vriendje een terrorist is. Women on the Verge vertelt een liefdesgeschiedenis met een maf randje, en dat is heel vermakelijk.

Hectische muziek

In deze Britse productie ligt de nadruk op acteren; niet voor niets wordt de hoofdrol van Pepa vertolkt door actrice en comédienne Tamsin Greig. Desalniettemin spelen er een aantal sterke zangers mee. Taxichauffeur Ricardo Afonso steelt de show, en dan is er natuurlijk Willemijn Verkaik, die weliswaar maar een paar regels zingt, maar daarmee meteen laat horen wat ze in huis heeft. De gezongen liedjes zijn wat alternatief: verwacht geen dramatische ballads, maar hectische ritmes en aparte toonsoorten. In songs als Model Behaviour en de pauzefinale On the Verge spat de energie juist hierdoor van het toneel.

Maffe stijl

De ietwat maffe stijl vangt de sfeer van Almodóvar’s film. De musical bevat sowieso een aantal typische filmische elementen, met als hoogtepunt een heuse achtervolging. Ook loopt er een dame in stierenvechterskostuum regelmatig het toneel over, terwijl je geen idee hebt wat haar personage te betekenen heeft – als in een surrealistische film. Dit soort elementen werken verbazingwekkend goed in een musical. Women on the Verge is zeker geen traditionele musical, maar wel enorm geraffineerd, en daarmee meer dan de moeite waard.

Ben je geboren na 1987? Dan kan je op maandagen voor £19.87 naar deze musical. Check de actie.

Door: Sanne Thierens

27 maart 2015, 14:02