Recensie: Shock Treatment, de "equal-sequal" van Rocky Horror

American sweethearts Brad en Janet verruilen visnetten voor verpleegsteroutfits in de “equal-sequel” van The Rocky Horror Show. De film Shock Treatment, over het algemeen gezien als ondergeschikt aan haar iconische voorganger, is grotendeels door het publiek genegeerd. Toch zijn Tom Crowley en Benji Sperring er in geslaagd hem op het toneel te krijgen, en wel op zo’n manier dat de gebreken van het script glad gestreken worden. Hoewel hij alleen geschikt is voor liefhebbers van gekkigheid en willekeur, staat deze groteske fantasiemusical garant voor een avond spectaculair entertainment.

Zoals in Rocky Horror draait het in Shock Treatment om Brad en Janet die zichzelf moeten bevrijden en elkaar terug moeten vinden. Nu ze getrouwd zijn, stagneert hun relatie zodanig dat ze zich wenden tot een live televisieprogramma dat ertoe dient koppels te helpen. Hoewel ze verwachten alleen hun seksuele verveling en Brad’s depressiviteit te moeten bespreken, beslissen dokters Cosmo en Nation McKinley dat Brad een langere en zwaardere medische behandeling nodig heeft. Producent Farley Flavours, die geobsedeerd is door roem, en presentator Ralph Hapschatt overtuigen Janet om de therapiesessies van haar man uit te zenden, terwijl ze haar een makeover geven zodat ze zelf een televisiester kan worden.

Betoverende prestaties

Een live band begeleidt de aanstekelijke, onvoorspelbare liedjes en choreografieën die de karakterontwikkelingen van de personages onderstrepen. De gehele cast overtuigt met bepaald betoverende prestaties. Ze flirten zich een weg naar het hart van het theater – pardon, het live televisie! –publiek. Het mag geen verrassing zijn dat Julie Atherton een magnifieke Janet is, haar muzikale CV spreekt tenslotte voor zichzelf. Je voelt de chemie tussen duo Nic Lamont en Adam Rhys-Davies in hun rollen van verontrustend intieme broers Cosmo en Nation. Bijzonder fantastisch is ook Mateo Oxley’s diep tragische, maar ongelofelijk grappige vertolking van in de kast vastzittende Ralph. Het is onmogelijk om kritischer te zijn over deze kleurrijke, bizarre fantasiemusical – dit is een must see!

Shock Treatment is nog t/m 6 juni te zien in het King’s Head Theatre; klik hier voor de website van de productie.

Door: Lisa Theresa Downey-Dent.

28 april 2015, 11:11