Recensie: Flames

Op een stormachtige avond bezoeken Meredith en Eric het graf van hun gestorven verloofde en beste vriend Edmond. Een jaar geleden stierf hij bij een verschrikkelijke brand nadat publiekelijk aan het licht was gekomen dat hij een afschuwelijke misdaad had begaan. Op deze noodlottige avond op de begraafplaats haalt het verleden eindelijk het heden in.

Een live pianist begeleidt de onwillekeurig hilarische musical met alledaagse, maar aangename muziek. Hoewel Stephen Dolginoff eerder komedies heeft geschreven, wordt Flames niet gepromoot als komedie: de musical is in de markt gezet als “thriller” waarbij de rillingen over je rug moeten lopen, als in: “Hitchcock meets Edgar Allan Poe”. Abi Finley, David O’Mahoney en Bradley Clarkson doen hun best om het materiaal strak uit te voeren, maar ofwel heeft het creatieve team van Waterloo East Theatre besloten om de musical opnieuw te interpreteren als een hilarisch stuk, ofwel hebben ze simpelweg gefaald om de dramatische kant van Dolginoffs woorden op het toneel te laten zien.

Absurditeit

Toch is Dolginoffs tekst te komisch om de fout aan de artiesten en Gary Noakes’ regie toe te wijzen. De plotselinge veranderingen in de plot lijken enkel toegevoegd ter wille van het plot, en zouden perfect passen bij een overdreven soapserie. Alleen al het gegeven dat Edmond gestorven is door een brand in het papierafval op kantoor is moeilijk te geloven. Dit is erg jammer, want het licht- en decorontwerp zijn zo gedetailleerd en naargeestig dat het makkelijk is om jezelf in te beelden dat je op een regenachtige avond op een enge begraafplaats bent.

Van je stoel rollen van het lachen

Het publiek was gedurende de hele voorstelling echter vrolijk en geamuseerd. Niemand scheen het erg te vinden om in plaats van doodsbang te zijn van zijn stoel te rollen van het lachen vanwege het absurde scenario. Flames staat garant voor een aardige, vermakelijke avond, maar maakt niet waar wat het belooft.

Flames is nog tot en met 31 mei te zien in het Waterloo East Theatre in Londen.

Door: Lisa Theresa Downey-Dent.

26 mei 2015, 11:11