Recensie: Willemijn Verkaik in Concert

Wie afgelopen week in Londen was, kon daar naast alle West End-hits een bekende bewonderen. Niemand minder dan Willemijn Verkaik gaf dinsdag namelijk een eenmalig concert in het Londense Ambassador’s Theatre, en Wim was erbij.

Willemijn Verkaik is geen vreemde voor het Londense publiek. In seizoen 2013-2014 speelde ze Elphaba in het Victoria Apollo Theatre, al jaren het thuis van Wicked. Vervolgens was ze een half jaar te zien in het succesvolle Women on the Verge of a Nervous Breakdown. Maar afgelopen dinsdag was het tijd voor iets geheel anders: een soloconcert getiteld “Willemijn Verkaik in Concert”. Begeleid door pianist Tom Deering en een kleine band, bracht Verkaik een compilatie van haar favoriete nummers uit een tiental musicals.

Kraakheldere slotnoot

Een internationaal gezelschap van Nederlandse, Engelse, en Duitse fans is voor het volledig uitverkochte concert toegestroomd naar het Ambassador’s Theatre in hartje Londen. Zodra de zaallichten doven, betreedt Verkaik het podium en zet in met het emotionele ‘A piece of sky’ uit Yentl. Ze moet er nog even inkomen; bij het acteren mist het gevoel dat we van haar gewend zijn. Maar de kraakheldere slotnoot maakt alles in een keer goed.

Frozen in drie talen

Toch raakt Verkaik pas echt op dreef bij het vijfde nummer, ‘Stars and the moon’ uit Songs for a new world: de energie spat er vanaf. En vanaf het moment waarop West End-ster Victoria Hamilton-Barritt zich bij Verkaik voegt voor een duet uit Smash, wordt het alleen nog maar beter. Als laatste nummer voor de pauze brengt Verkaik nog even haar specialiteit: ze zingt ‘Let it go’ uit Disney’s Frozen – en niet zomaar, maar in drie verschillende talen. Hiermee toont Verkaik aan dat ze gerust in één adem genoemd mag worden met Idina Menzel.

Popconcert

Waar de eerste helft van het concert nog wat pit en attitude miste, wordt daar na de pauze meteen verandering in gebracht. Verkaik’s chique lange jurk en opgestoken haar zijn verwisseld voor een losse broek en smaakvolle krullen. Ook het karakter van de show zelf verandert; van een intieme recital naar een uitbundig popconcert. Verkaik krijgt wat verwarde blikken toegeworpen als ze ‘Vlieg met me mee’ van Trijntje Oosterhuis inzet, en grapt tussen het zingen door “Sorry, it’s in Dutch.” Met twee opeenvolgende nummers uit WE WILL ROCK YOU! swingt Verkaik vervolgens de pan uit: met de solo “Another one bites the dust” en het fantastische duet “Who wants to live forever” (samen met James Fox) blaast ze het dak eraf.

Wicked-medley

Stralend in afwezigheid op het programma zijn de nummers van Verkaiks – naar eigen zeggen - droomrol Elphaba uit Wicked. Maar dan is er als toegift toch – wie zag hem niet aankomen – een ware Wicked-medley, met als klap op de vuurpijl uiteraard “Defying Gravity”, om een onvergetelijk concert te eindigen.

Door: Jelle van Mourik.

28 augustus 2015, 13:01