Recensie: PRISCILLA, Queen of the Desert

Voor musicalliefhebbers is er een ware discodroom in vervulling gegaan: West End-productie PRISCILLA, Queen of the Desert is door Van Lambaart Entertainment voor twee weken naar Carré gehaald. De musical is eigenlijk afkomstig uit Australië, net als de gelijknamige cultfilm uit de jaren negentig, maar wordt al zes jaar op het Londense West End gespeeld.

Op het moment dat het zaallicht in het Carré wordt gedimd, wordt de zaal gevuld met glitterend discolicht. In de eerste minuut is de (disco)toon al gezet, en dat blijft zo tot de allerlaatste noot gezongen is. Bekende nummers zoals "It’s Raining Men" en "I Will Survive" leiden de bezoekers twee uur lang door het verhaal.

Adam Bailey steelt de show

PRISCILLA gaat over Tick (Jason Donovan), die in Sydney optreedt als dragqueen Mitzi. Hij is getrouwd met Marion (Naomi Slight), met wie hij een zoon heeft, maar ze wonen als zes jaar van elkaar gescheiden. Donovan speelde eerder in Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat en Sweeney Todd. Daarnaast scoorde hij hits met Kylie Minogue. Niets ten nadele van Donovan, maar de show wordt gestolen door Adam Bailey, die de jonge dragqueen Felicia speelt. Samen met Tick en de oude transgender Bernadette (Simon Green) reist hij naar Alice Springs, een plaats in het midden van Australië. Tussen de drie ontstaat een speciale vriendschap, waarbinnen de disconummers op een bijzondere manier hun twijfels, angsten en vreugde laten zien.

Feest voor de ogen

De filmversie van PRISCILLA kreeg al een Oscar voor de fantastische kostuums, maar de musicalproductie doet daar absoluut niet voor onder. Met de 500 kostuums, waarvan 200 bijzondere jurken, is de musical een waar feest voor de ogen. Ook de rol van drie diva’s (Lisa-Marie Holmes, Laura Mansell en Catherine Mort) mag niet vergeten worden. Hoewel ze geen rol in het verhaal speelden, drukten ze, hangend aan een soort ladder vanuit het plafond van Carré, met hun nummers een eigen stempel op de productie.

Hou je van extravagantie, glitters, disco en kun je wel wat positiviteit gebruiken? Dan moet je dit spektakel zeker gaan zien!

Beoordeel PRISCILLA, Queen of the Desert zelf op de productiepagina.

16 november 2015, 23:11