Recensie: Het meisje met het rode haar

Als er een thema is dat de afgelopen jaren met verrassende regelmaat opduikt in de Nederlandse musicalwereld, dan is het wel de Tweede Wereldoorlog (zie: de Tweede Wereldoorlog in musicals). Er is dan ook veel materiaal om mee te werken, en na onder andere Erik Hazelhoff Roelfzema (Soldaat van Oranje) en de fictieve Anna en Lotte Bamberg (De Tweeling) is het nu aan verzetsstrijder Hannie Schaft om haar verhaal te vertellen in Het meisje met het rode haar.

Hannie Schaft (Roos van Erkel) is een twintigjarige rechtenstudente als de oorlog uitbreekt. Nadat ze haar studie stop moet zetten vanwege de oorlog, sluit ze zich aan bij het verzet, waar ze al snel liquidaties uit begint te voeren. In de musical gaat het vooral allemaal erg snel; in een paar scènes verandert Van Erkel van een naïeve idealistische studente in iemand die geroutineerd NSB’ers neerschiet. Dat doet ze heel knap, maar toch krijg je nergens goed inzicht in wat Hannie beweegt, en dat is jammer.

Oppervlakte

Van alle gruwelen van de oorlog is een heel klein beetje in het script gestopt; er is een lied over vrijheid, een monoloog over honger, een nummer over wat er door de Duitsers verboden is. Het stuk speelt op safe wat betreft de oorlogsverschrikkingen, en verzuimt om dieper in te gaan op wat die met mensen doen. Daardoor blijft het verhaal aan de oppervlakte. Hetzelfde geldt voor de relaties tussen de personages; de hoofdpersonen zijn amper samen op het podium te zien geweest wanneer ze als onafscheidelijk koppel gepresenteerd worden, en dat wringt enigszins. Het is jammer dat Het meisje met het rode haar soms niet helemaal uit de verf komt, want het stuk heeft zeker potentie. De vertolking van “Midden in de Winternacht” is een mooi voorbeeld van wat deze musical nog méér had kunnen zijn.

Cast

Is Het meisje met het rode haar dan wel je tijd waard? Het antwoord is ja, en dat is te danken aan de cast. Het handjevol acteurs speelt tientallen rollen en weet makkelijk het hele podium te vullen, waardoor het haast als een verrassing komt dat er op het eind maar tien acteurs staan te buigen. Sjoerd Pleijsier en Joke de Kruijf zijn sympathiek als de ouders van Hannie, en Jim Bakkum’s Hugo is een heerlijke combinatie van bevlogen en nonchalant. Ondanks dat de musical op veilig terrein blijft, is Het meisje met het rode haar zo toch een prima manier om kennis te maken met het verhaal van Hannie Schaft en dit stukje vaderlandse geschiedenis.

Beoordeel Het meisje met het rode haar zelf op de productiepagina.

Door: Djoeke Gerding.

25 november 2015, 22:10