Recensie: Nonsens

Het is zelden zo onrustig in het theater als voor aanvang van de musical Nonsens. De nonnen die zo meteen de show zullen stelen, babbelen met het publiek of lopen vrolijk de zaal door. Deze guitigheid is kenmerkend voor de rest van de voorstelling, die een beetje chaotisch is maar wel charmant.

Aan het begin van de voorstelling waarschuwt zuster Maria Beyoncé (Wieneke Remmers) met een verrassend plat Amsterdams accent dat ze je ‘echt wel herkent met je vette ringtone, man’, mocht je telefoon gaan. Telefoons uit dus, en de musical kan beginnen. Naast Remmers wordt het podium bespeeld door Moeder Overste Maria Regina (Marjolijn Touw), zuster Maria Futilia (Mariska van Kolck), zuster Maria Amnesia (Brigitte Heitzer) en zuster Maria Pavlova (Renée van Wegberg). De vijf dames weten met hun persoonlijkheid het podium makkelijk te vullen.

Verscheidenheid aan toneelkunsten

Nonsens speelt zich af tegen de achtergrond van een benefietavond, die de vijf nonnen organiseren om geld in te zamelen voor de begrafenissen van hun onlangs overleden medezusters. De setting biedt ruimte aan een verscheidenheid aan toneelkunsten: het publiek krijgt niet alleen zang en toneelspel voorgeschoteld, maar ook een poppenact en een fijn staaltje cabaret van Heitzer. Ze is goed in vorm bij de zaalinteractie met het publiek, waarbij ze van zogenaamd grappige antwoorden van het publiek nog iets leuks weet te maken. Verder krijgt Remmers de kans om uitgebreid te klagen over haar rol als understudy, terwijl Van Wegberg de gelegenheid heeft om het publiek ervan te overtuigen dat ze werkelijk een Prima Nonnerina moet worden en Touw ondertussen de show steelt als Moeder Overste.

Brigitte is lekker op dreef tijdens haar poppenact (foto: Roy Beusker)

Charmante chaos

Helaas zorgt deze opzet er ook voor dat de voorstelling af en toe chaotisch overkomt. Ze zijn dan wel charmant, maar af en toe zijn de personages even niet meer te volgen. Ook de liedteksten, hoewel erg grappig, lijden hieronder en vallen soms weg in het geheel van zang, dans en toneel alsmede vrolijke uitroepen van de nonnen die elkaar de loef af proberen te steken. Desalniettemin krijgen de indrukwekkende actrices je gegarandeerd aan het lachen. Vooral wie na Sister Act en The Sound of Music nog geen genoeg heeft van zingende nonnen, moet zeker gaan kijken.

Beoordeel de musical zelf op de productiepagina.

Wist je dat Nonsens al twee keer eerder in ons land te zien was? In 1987 speelde Nelly Frijda de rol van Moeder Overste, en in in 2004 werd er een all-male version gespeeld.

Door: Djoeke Gerding.