De Musicaldatabase

Log in

Of log in met je account:

Wachtwoord vergeten?

Copycats: klassieke muziekmelodieën in musicals

Klassieke muziek bestond al een aantal eeuwen toen de musical gelanceerd werd. Niet zo gek dus dat de musical beïnvloed is door klassieke muziek, zoals je kon lezen in dit artikel. Maar het kan nog directer dan alleen invloeden: een aantal klassieke muziekmelodieën lijken rechtstreeks naar musicals te zijn gekopieerd.

‘Breng hem thuis’ – Les Misérables & ‘Humming Chorus’ – Madame Butterfly

We weten dat Claude-Michel Schönberg en Alain Boublil hun Miss Saigon op Puccini’s opera Madame Butterfly baseerden. Maar juist in hun eerdere musical Les Misérables hoor je overduidelijk een motiefje uit Puccini’s opera. Luister maar eens naar het ‘Humming Chorus’ uit Madame Butterfly, en vergelijk dat met ‘Breng hem thuis’:

‘Your Eyes’ – RENT & ‘Musetta’s Waltz’ – La Bohème

​Dat RENT gebaseerd is op La Bohème (wederom van Puccini; hij lijkt nogal wat musicals geïnspireerd te hebben), wist je vast al. Het is dan ook niet zo verbazingwekkend dat Jonathan Larsson een motiefje uit deze opera in zijn muiscal verwerkte. Zo speelt Roger meerdere keren het thema van ‘Musetta’s Waltz’ op zijn gitaar. In ‘Your Eyes’ komt het thema ook terug. En op het laatst schreeuwt Roger uit: ‘Mimi!’ op een lange noot. Net als Rodolfo doet in La Bohème.

‘Somewhere’ – West Side Story & Beethoven en Strauss

Een van de mooiste liedjes uit West Side Story bevat motiefjes die al eens eerder werden gebruikt door componisten. Zo ‘leende’ Bernstein (bewust of onbewust) uit Beethoven’s Pianoconcert in es (opus 73) en uit Strauss’ Burleske in d mineur. In dit filmpje wordt het, compleet met notenbeeld, precies aangetoond:

‘Stampede’ – The Lion King & Verdi’s Requiem

Okee, deze is niet helemaal letterlijk gekopieerd. Maar met hun staccato tonen en dalende chromatische toonladder lijkt de ‘Stampede’ uit The Lion King wel erg op het bloedstollende Dies Irae uit Verdi’s Requiem.

Overture – Titanic: A New Musical & ‘The Story Continues’ – Harry Potter and the Goblet of Fire

Qua sfeer lijken het begin van deze Overture en de opening (‘The Story Continues’) uit Harry Potter and the Goblet of Fire al erg op elkaar, maar ze zijn niet helemaal hetzelfde. Maar in beide muziekstukken komt op een gegeven moment een motiefje voor: drie tonen om hoog, vier naar beneden. Luister maar eens naar de Overture van Titanic (het motiefje hoor je o.a. op 0:35). Hetzelfde notenpatroon hoor je op 0:39 in ‘The Story Continues’ (al wordt hier de eerste noot verlengd).

Bronnen:

Block, Geoffrey. Enchanted Evenings: The Broadway Musical from Show Boat to Sondheim (2009).
Sternfeld, Jessica. The Megamusical (2006).
Thierens, Sanne. Personal Research Paper (UCR, 2010).

8 november 2015, 17:05

Deel: